Εκτύπωση

7th Greek Exports Forum: Οι παράγοντες που διαμορφώνουν το μέλλον των ελληνικών εξαγωγών

| 27/05/2019

Οι επόμενες αγορές -στόχοι για τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις

Mε μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 7th Greek Exports Forum, το συνέδριο – θεσμός για τον εξαγωγικό τομέα, την Πέμπτη 09 Μαΐου 2019, στο Athenaeum InterContinental Athens Hotel, παρουσιάζοντας το αύριο των ελληνικών εξαγωγών και τις προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη ανάπτυξή τους.

To συνέδριο διοργανώθηκε φέτος για έβδομη συνεχόμενη χρονιά από την Ένωση Διπλωματικών Υπαλλήλων Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων (ΕΝΔΥ ΟΕΥ), την Ethos Events, σε συνεργασία με το οικονομικό και επιχειρηματικό portal banks.com.gr και το περιοδικό ΧΡΗΜΑ, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εξωτερικών.

Όπως ανέφερε κατά την έναρξη του συνεδρίου ο κ. Δημήτριος Χαλεπίδης, Πρόεδρος ΕΝΔΥ ΟΕΥ, Σύμβουλος ΟΕΥ Α΄, Διευθυντής, Β1 Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού, Υπουργείο Εξωτερικών, η ΕΝΔΥ ΟΕΥ αποτελεί έναν κλάδο του ελληνικού δημοσίου που βρόσκεται σε συνεχή επαφή με τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, χωρίς κανένα κόστος. Ενδεικτικά ανέφερε ότι πέρυσι η Υπηρεσία, ανταποκρίθηκε μέσω της ηλεκτρονικής της πύλης σε 7.800 αιτήματα.

Ο κ. Λόης Λαμπριανίδης, Γενικός Γραμματέας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων, Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης, αναφέρθηκε στον χαιρετισμό του στις βελτιώσεις που συντελούνται στον Αναπτυξιακό νόμο, στη νομοθετική διάταξη για την ενίσχυση επιχειρήσεων σε λιγότερο αναπτυγμένες περιοχές της χώρας, όπως και στη δημιουργία δομής στήριξης των ΜΜΕ, η οποία θα παρέχει ηλεκτρονικές υπηρεσίες μέσω φιλικής ψηφιακής πλατφόρμας και θα διαθέτει σημεία φυσικής παρουσίας στα Επιμελητήρια όλων των νομών για να απευθύνονται οι επιχειρήσεις.

Ο κ. Χρήστος Σταϊκούρας, Τομεάρχης Οικονομικών, Βουλευτής ΝΔ, πρ. Αναπλ. Υπουργός Οικονομικών, επεσήμανε στην ομιλία του ότι «η ανάπτυξη των τελευταίων ετών στον εξαγωγικό τομέα, έγινε από ανάγκη, λόγω της κατάρρευσης της εσωτερικής αγοράς, που ανάγκασε τις επιχειρήσεις να στραφούν στο εξωτερικό, σε μία περίοδο μάλιστα που η κυβέρνση δεν ήταν φιλική μαζί τους». Ο ίδιος αναφέρθηκε εκτενώς στο σχέδιο που έχει εκπονήσει η Νέα Δημοκρατία, με στόχο να ενδυναμώσει την εγχώρια οικονομική δραστηριότητα, να τονώσει τις εξαγωγές και να συμβάλει στην προσέλκυση ξένων άμεσων επενδύσεων.

Για τον ρόλο της στρατηγικής στην ανάπτυξη των εξαγωγών της χώρας, μίλησε ο κ. Νίκος Αρχοντής, Project Expert in Export Promotion, GIZ, αναλύοντας το έργο που έχει αναλάβει ο φορέας, για την χάραξη και υλοποίηση σχεδιασμών και μεταρρυθμίσεων, με στόχο την προώθηση των εξαγωγών και την επίτευξη του στόχου για αύξηση του μεριδίου των εξαγωγών στο 50% του ΑΕΠ ως το 2025. Ειδικότερα, το σχέδιο υποστήριξης περιλαμβάνει την ανάπτυξη Πληροφοριακού Συστήματος Προώθησης Εξαγωγών (Agora), τη δημιουργία δομής Help-desk στο Enterprise Greece, πρόταση για την αξιοποίηση Μεθοδολογίας Αναγνώρισης Εξαγωγικών Προοπτικών σε συνεργασία με το ΚΕΠΕ, εγχειρίδια Προγραμμάτων Επαγγελματικής Κατάρτισης & Συμβουλευτικής (εξαγωγικών) επιχειρήσεων, όπως και πρόταση συστήματος συντονισμού Χάραξης, Παρακολούθησης & Υλοποίησης δράσεων προώθησης εξαγωγών.

Η κυρία Ελένη Σταθάτου, Πρόεδρος ΔΣ, Οργανισμός Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (Ο.Α.Ε.Π.), σημείωσε στην ομιλία της ότι ο Ο.Α.Ε.Π. δεν είναι κερδοσκοπικός Οργανισμός, αλλά στοχεύει στην ενίσχυση της εξωστρέφειας μικρών, μεσαίων αλλά και start up εξαγωγικών επιχειρήσεων, ακόμα αν πρόκειται να πραγματοποιήσουν μια και μόνο εξαγωγή.

Επιπλέον ο Οργανισμός ασφαλίζει έναντι πολιτικού κινδύνου χώρες που αποφεύγουν άλλες ιδιωτικές επιχειρήσεις να ασφαλίσουν -κάτι που επίσης αποτελεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του Ο.Α.Ε.Π.-, όπως η Μαυριτανία, το Κόσοβο, η Κούβα, η υποσαχάρια Αφρική.

Στο πρώτο πάνελ, που πραγματοποιήθηκε με θέμα «Ο στρατηγικός ρόλος των εξαγωγών στο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας» και συντονιστή τον κ. Χρήστο Κώνστα, Head of Content της Ethos Media, ο κ. Αλέξανδρος Μωραϊτάκης, Πρόεδρος, NUNTIUS Χρηματιστηριακή ΑΕΠΕΥ, επεσήμανε την ανάγκη δημιουργίας ανταγωνιστικού περιβάλλοντος στην χώρα, καθώς εκτίμησε ότι είναι δύσκολο να αναπτυχθούν οι εξαγωγές με τους ισχύοντες φορολογικούς συντελεστές. Ο ίδιος πρότεινε την ανάπτυξη ειδικών οικονομικών ζωνών, στις οποίες θα ισχύουν χαμηλότεροι συντελεστές, αντίστοιχοι των γειτονικών χωρών.

Ο κ. Αντώνης Γραβάνης, Διευθυντής Αγροτικών Προϊόντων, Τροφίμων και Ποτών, Enterprise Greece, αναφέρθηκε στην αναβάθμιση των συστημάτων που συντελείται στον Οργανισμό και επεσήμανε την αναγκαιότητα συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων, καθώς όπως είπε: «είμαστε πολύ λίγοι, για να είμαστε χωρισμένοι». Ο ίδιος τόνισε ότι πρέπει να αυξηθούν οι επενδύσεις, προμειμένου να διατηρηθεί το θετικό momentum των εξαγωγών.

Ο κ. Χαλεπίδης αναφέρθηκε σε τέσσερις παράγοντες που θα συμβάλλουν στη διεύρυνση της παραγωγικής βάσης και στην δημιουργία προϊόντων που θα έχουν απήχηση στο εξωτερικό: επενδύσεις, ανθρώπινο δυναμικό, επιχειρηματικότητα, διεθνείς συνεργασίες. Όπως ο ίδιος ανέφερε: «Το να βρίσκουμε απλώς νέες αγορές δεν είναι πάντα σοφή ιδέα. Πρέπει να βρίσκουμε τις κατάλληλες αγορές για τα προϊόντα μας».

Ο κ. Νίκος Αρχοντής επεσήμανε τα δομικά προβλήματα που υπάρχουν στον εξαγωγικό χώρο, αναφέροντας ότι από τις 700.000 συνολικά ελληνικές επιχειρήσεις, μόνο οι 15.000 εξάγουν -ποσοστό που είναι μικρότερο του μέσου όρου της Ε.Ε.-, ενώ το 80% των ελληνικών εξαγωγών προέρχεται από 200 επιχειρήσεις. Σχετικά με τις επενδύσεις, ο κ. Αρχοντής ανέφερε ότι για κάθε δολάριο που επενδύεται, μπορούν να επιστρέψουν έως και 10 δολάρια στην εγχώρια οικονομία.

Στο δεύτερο πάνελ, με θέμα «Προγράμματα Χρηματοδότησης, Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων και Factoring», ο κ. Γιάννης Γκιώνης, Εμπορικός Διευθυντής, Euler Hermes Hellas, ανέφερε ότι πέρα από την εξασφάλιση που παρέχει, η ασφάλιση εξαγωγικών πιστώσεων αποτελεί αναπτυξιακό εργαλείο για τις επιχειρήσεις, σημειώνοντας ότι ένα στα τέσσερα συμβόλαια γίνεται για λόγους χρηματοδότησης.

Ο κ. Νικόλαος Κεχαγιάογλου, Διευθύνων Σύμβουλος, Κ2 Μεσίτες Ασφαλίσεων, αναφέρθηκε στα.. ψιλά γράμματα των ασφαλιστικών συμβολαίων και στις ασφαλιστικές ρήτρες που υπάρχουν, τονίζοντας ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να ασφαλίζονται σωστά. Όπως ανέφερε, πρωταγωνιστεί η ασφάλιση των μεταφορών, σημειώνοντας ότι υπάρχει διαφορετική ποιότητα κινδύνου για κάθε μέσο.

Ο κ. Παντελής Λάμπρου, Συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος, Products & Investments, Business Management Consulting, ανέφερε ότι η κάθε επιχείρηση πρέπει να έχει την κατάλληλη οργάνωση και διαφάνεια, ώστε να είναι ελκυστική για τους ξένους συνεργάτες -πελάτες. «Ο επενδυτής ή πιστωτής αξιολογεί καλύτερα μια επιχείρηση η οποία είναι καλά ασφαλισμένη. Αυξάνεται η πιστοληπτική της ικανότητα», τόνισε ο κ. Λάμπρου.

Η κυρία Ελένη Σταθάτου, ανέφερε ότι το ασφαλιστικό συμβόλαιο εξασφαλίζει την χρηατοδότηση της εξαγωγής από την τράπεζα, ενώ επεσήμανε ότι πρέπει η κάθε επιχείρηση να αποκτήσει ασφαλιστική συνείδηση.

Το Κοινό Ημερολόγιο Δράσεων Εξωστρέφειας παρουσίασε η κυρία Έλενα Μακρυπίδη, Γραμματέας ΟΕΥ Α΄, Β1 Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού, Υπουργείο Εξωτερικών, ως ένα σημαντικό εργαλείο υποστήριξης της εξωστρέφειας. Το συγκεκριμένο μέσο, όπως αναφέρθηκε, προσφέρει συγκριτική αξιολόγηση ξένων αγορών για την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τη σπουδαιότητα τους για τον εξωστρεφή τομέα της ελληνικής οικονομίας. Είναι ενδεικτικό ότι για το 2019 το Ημερολόγιο περιλαμβάνει ήδη 415 δράσεις, σε περισσότερες από 70 χώρες.

Στο τρίτο πάνελ που είχε θέμα «Μέσα για την υποστήριξη και διείσδυση των προϊόντων στις διεθνείς αγορές (Ηλεκτρονικό Εμπόριο, Πιστοποίηση, Marketing, ECommerce, Υπηρεσίες HR, Μεταφορές, Logistics)» και συντόνισε ο αναλυτής διεθνών αγορών, κ. Κωνσταντίνος Γκράβας, ο κ. Χαράλαμπος Καζαντζίδης, Διευθύνων Σύμβουλος, ManpowerGroup Ελλάδας, χαρακτήρισε το brain drain ως την μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετώπισε η χώρα κατά την οικονομική κρίση, αναφέροντας ότι την τελευταία τριετία τουλάχιστον 450 χιλ. εργαζόμενοι αναζήτησαν εργασία στο εξωτερικό.

Ο κ. Μάνος Κουμαντάκης, Head of Consulting, Convert Group, αναφέρθηκε στις διασυνοριακές πωλήσεις μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου, σημειώνοντας ότι «την μεγάλη δύναμη των market places δεν την έχουμε καταλάβει ακόμα στη χώρα, γιατί δεν έχει έρθει κάποια μεγάλη πλατφόρμα. Θα έρθει όμως. Είναι θέμα χρόνου». Ο ίδιος επεσήμανε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο παρουσιάζει διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης.

Ο κ. Δημήτρης Χρήστου, Director, Market Development, GS1 Association Greece, αναφέρθηκε στην μοναδικότητα των κωδικών της GS1 σε παγκόσμιο επίπεδο, οι οποίοι διασφαλίζουν συμβατότητα με όλα τα συστήματα και για οποιοδήποτε προϊόν διακινείται στην εφοδιαστική αλυσίδα. Όπως είπε: «Πολλοί στην Ελλάδα δεν έχουν καταλάβει ακόμη την σπουδαιότητα ύπαρξης ενός μοναδικού κωδικού».

Η κυρία Νανά Ιωακειμίδου, Chief Commercial Officer, Generation Y, αναφέρθηκε στα βήματα για την ανάπτυξη των εξαγωγών σε digital περιβάλλον, σημειώνοντας ότι χρειάζεται στόχευση, ανά χώρα και προϊόν. Αυτοί οι δύο παράγοντες σε συνδυασμό με τους προσδοκώμενους όγκους πωλήσεων, καθορίζουν και το budget, ανέφερε η ίδια.

Ο κ. Δημήτρης Καραβασίλης, Founder & CEO, DK Marketing Consultants, αναφέρθηκε στην ανάγκη ανάπτυξης των δεξιοτήτων των πτυχιούχων που διαθέτει η χώρα, καθώς όπως ανέφερε, λειτουργούν κυρίως σε θεωρητικό επίπεδο. Όπως είπε: «Η λεπτομέρεια κάνει την διαφορά. Χρειάζεται συνέπεια, άνοιγμα στην επιμόρφωση και εμπιστοσύνη στους ειδικούς».

Ο κ. Κωνσταντίνος Ν. Γιαννίδης, Πρόεδρος, ΕλληνοΚινεζικό Εμπορικό Βιομηχανικό Τουριστικό και Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, στην ομιλία του με τίτλο «Eλληνική Δημοκρατία - Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας: Μια Ζώνη Ένας Δρόμος», αναφέρθηκε στις ευκαιρίες που παρουσιάζει η αγορά της Κίνας για τους Έλληνες εξαγωγείς, όπως και στις επενδύσεις για τις οποίες ενδιαφέρονται να πραγματοποιήσουν Κινέζοι στη χώρα μας, σε τομείς όπως λιμάνια, αεροδρόμια, ενέργεια, τουρισμό, ξενοδοχεία, real estate και ναυτιλία.

Ο κ. Rashad Mabger, Γενικός Γραμματέας, Αραβο-Ελληνικό Επιμελητήριο Εμπορίου και Αναπτύξεως & Επίτιμος Πρόξενος της Υεμένης στην Ελλάδα, στην ομιλία του «Greece and the Arab World: Exploring the Full Potential of our Business Relations», ανέφερε ότι η αραβική αγορά είναι ανοιχτή και οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις που εξάγουν εκεί, πετυχαίνουν. Ο ίδιος εντοπίζει ευκαιρίες στους τομείς της τεχνολογίας, ενέργειας και τροφίμων.

Η κυρία Άννα Καλλιάνη, Πρόεδρος, Ελληνοβρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, ανέφερε ότι στόχος του Επιμελητηρίου είναι η ενίσχυση του brand name της Ελλάδας. Προς την κατεύθυνση αυτή πραγματοποιείται σειρά επαφών που θα διασφαλίσει την απρόσκοπτη συνέχιση των εμπορικών συναλλαγών, ακόμη και μετά το Brexit, εφόσον αυτό υλοποιηθεί.

Ο κ. Άλκης Ν. Ηλιάδης, Οικονομολόγος Msc Οικ. Παν. Αθηνών, Αντιπρόεδρος, Ελληνο-αφρικανικό Επιμελητήριο Εμπορίου & Ανάπτυξης, στην ομιλία του με θέμα «Η Αφρικανική Ήπειρος, ένας ελκυστικός επιχειρηματικός προορισμός», ανέφερε ότι η Αφρική αποτελεί μια σπουδαία διέξοδο για την χειμαζόμενη ελληνική οικονομία. «Πρέπει να επιλέξουν προσεκτικά την αγορά που σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν, όπως και τα τοπικά στελέχη στα οποία θα στηριχθούν. Η Αφρική είναι τεράστια περιοχή, επομένως δεν μπορείς να δραστηριοποιηθείς σε όλη την ήπειρο με μιας», ανέφερε.

Ο κ. Φώτης Προβατάς, Πρόεδρος, Επιμελητήριο Ελληνο-Κινεζικής Οικονομικής Συνεργασίας, Πρώην Αντιδήμαρχος και Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου Αθηναίων παρουσίασε το Επιμελητήριο Ελληνο-Κινεζικής Οικονομικής Συνεργασίας και ανακοίνωσε ότι σχεδιάζουν την λειτουργία δύο νέων παραρτημάτων σε Πεκίνο και Σαγκάη.

Ο κ. Βενιζέλος–Βασίλης Γ. Κατσικέας, Πρόεδρος, Ελληνο-Κενυατικό Επιμελητήριο Βιομηχανίας, Εμπορίου, Ανάπτυξης, Τουρισμού & Πολιτισμού, Πρόεδρος, VGK Group Int’l Inc., στην ομιλία του με θέμα «Κένυα: Αναπτυξιακό πλάνο 2019-2022 – Ευκαιρίες για τις Ελληνικές επιχειρήσεις», τόνισε ότι η Κένυα αποτελεί το hub της Αφρικής, με ευκαιρίες στο real estate, βιομηχανία και ενέργεια.

Στο τέταρτο πάνελ με θέμα «Οι αγορές που παρουσιάζουν εξαγωγικό ενδιαφέρον - Τα νέα δεδομένα που δημιουργούν Brexit και Β. Μακεδονία», ο κ. Παναγιώτης Χασάπης, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος, Σύνδεσμος Εξαγωγέων -ΣΕΒΕ, αναφέρθηκε στους κινδύνους και τα νέα δεδομένα που εγκυμονεί το Brexit και η Β. Μακεδονία για τα ελληνικά προϊόντα. Ο ίδιος ανέφερε ότι η αφρικανική ήπειρος θα επικεντρώσει την προσεχή δεκαετία το εξαγωγικό ενδιαφέρον.

Ο κ. Άγγελος (Ευάγγελος) Συρίγος, Νομικός, Αν. Καθηγητής του Διεθνούς Δικαίου και της Εξωτερικής Πολιτικής, Πάντειο Πανεπιστήμιο - Υποψήφιος Βουλευτής με τη Νέα Δημοκρατία στην Α΄ Αθηνών, τόνισε ότι η συμφωνία των Πρεσπών δημιουργεί νέα προβλήματα, αντί να λύνει, επισημαίνοντας ότι η διαδικασία για την χρήση του όρου «μακεδονικό» δεν αποτελεί απλή διαδικασία.

Ο κ. Αντώνιος Κατεπόδης, Διευθυντής, Β8 Διεύθυνση Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, Υπουργείο Εξωτερικών, σημείωσε ότι το Brexit έχει διαφοροποιήσει τα δεδομένα και αναμένεται να υπάρξει μία μεταβατική περίοδος μέχρι η υπογραφεί συμφωνία με την Ε.Ε.

Ο κ. Διονύσης Πρωτοπαπάς, Σύμβουλος Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων Α', Β5 Διεύθυνση Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, Υπουργείο Εξωτερικών, ανέφερε ότι οι αναδυόμενοι γίγαντες της προσεχούς δεκαετίας θα είναι η Ινδονησία, Αίγυπτος και ακολούθως η Τουρκία.

Εκτός από το συνεδριακό μέρος, το forum φιλοξένησε και δύο παράλληλες δράσεις, οι οποίες ήταν:

  1. B2B συμβουλευτικές συναντήσεις Ελλήνων εξαγωγέων με εκπροσώπους διμερών επιμελητηρίων.
  2. Β2Β συμβουλευτικές συναντήσεις Ελλήνων εξαγωγέων με εκπροσώπους μεγάλων χορηγών του φόρουμ.

Για αναλυτικές πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την επίσημη ιστοσελίδα του συνεδρίου http://www.exports.ethosevents.eu/ καθώς επίσης και τα social κανάλια Facebook, LinkedIn, twitter και YouTube.

Περισσότερες πληροφορίες:

κ. Αλεξάνδρα Παπασπηλιωτοπούλου, PR & Marketing Communications Manager, Ethos Media S.A,
τηλ. 210 9984917
, papasp.a@ethosmedia.eu


ΝΟΜΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΑΕΒΕ Μαυρομιχάλη 23, 10680 Αθήνα τηλεφωνικό κέντρο: 210 3678800 fax: 210 3678857 e-mail: info@nb.org